MOIA, ett nytt företag inom Volkswagen-koncernen, introducerar sitt omfattande samåkningskoncept efter endast ett år. Konceptet ger nya mobilitetsalternativ som avsevärt minskar trafiken i större städer. Vid årets TechCrunch i Berlin presenterade företaget ett ekosystem för samåkning med uppdraget ”One Million Cars Off the Road”, där den egenutvecklade MOIA-bilen visades upp första gången.

Bilen är helelektrisk och specialanpassad för samåkning.

– Målet är att få bort 1 miljon bilar i storstäderna i Europa och USA år 2025. För ett år sedan presenterade vi på TechCrunch i London vår vision om samarbete med storstäderna för bättre effektivitet i trafiken. Vi ville skapa en lösning för de typiska transportproblemen i städerna, som trafik, luftföroreningar, buller och utrymmesbrist och samtidigt hjälpa dem nå sina hållbarhetsmål. På kort tid har vi lagt grunden till ett nytt koncept för storstaden för internationell lansering under 2018, sade Ole Harms, MOIA:s koncernchef.

– Det första projektet blir lansering av hela ekosystemet, inklusive den nyutvecklade bilen, i Hamburg i slutet av 2018. Vi kommer att erbjuda ett komplett ekosystem för samåkning – efter behov eller enskilda delar. Flera varianter är möjliga och kan utvecklas tillsammans med städer och samarbetspartners, avslutade Harms.

MOIA präsentiert Ride-Pooling-Konzept mit weltweit erstem elektrischen Ridesharing-Fahrzeug

MOIA-bilen presenterades för allmänheten för första gången på TechCrunch. Förutom bilen består systemet av en app som kunden använder för att boka och betala för MOIA. Appen visar vilka bilar som finns tillgängliga och hur mycket resan kostar innan kunden bokar. En algoritm grupperar passagerare med liknande destinationer för att öka kapaciteten för varje bil och undvika omvägar. Systemet omfattar även en chaufförsapp och hantering av bilflottan.

Helelektriskt fordon med sex sittplatser
MOIA-bilen är helelektrisk med plats för upp till sex passagerare. Inredningen är rymlig, med fristående sittplatser, gott om benutrymme och plats för att lätt ta sig till sin plats. Bilen har utvecklats och utformats exklusivt för samåkning – det ska vara bekvämt att resa. Även de passagerare som vill ha enskildhet ska känna sig bekväma ombord. Sätena är utrustade med dimbara läslampor och USB-portar och bilarna har snabb WiFi för passagerarna. Den automatiska dörren och dörrhandtaget gör det lätt att komma in och ut. Bredvid föraren finns rymlig bagageförvaring.

– Bilen erbjuder total komfort vilket är en viktig del av upplevelsen. Vi utvecklade konceptet genom att potentiella användare i olika åldersgrupper testade bilar i flera omgångar, och gav feedback. Många idéer från denna process gick direkt till utveckling av bilen. Vi tittar också på framtida versioner, säger Robert Henrich, Chief Operating Officer på MOIA.

Volkswagen Commercial Vehicles och Volkswagen Osnabrück har planerat, utvecklat och byggt MOIA-bilen på rekordkorta tio månader. Bilen har en räckvidd på över 300 kilometer enligt WLTP-körcykeln och kan laddas upp till 80 procent på cirka 30 minuter.

– Vi är väldigt stolta över att vi på bara tio månader kunde bygga ett skräddarsytt och nytt fordon speciellt anpassat för samåkning. Den prestationen var möjlig tack vare smidiga processer i Osnabrück-anläggningen. Bilen kommer att göra debut på Hamburgs gator nästa år, sade Eckhard Scholz som ingår i ledningen för Volkswagen Commercial Vehicles.

MOIA:s samåkningstjänst har testats i Hannover sedan oktober 2017 och är under ständig utveckling. ”MOIA co-creation process” är en integrerad del av testet som består av en flotta på 20 Volkswagen T6 Multivans.

Foto: MOIA
Redaktionen