Allrounddäck kallas i Sverige för åretrunt-däck. Dessa däck är extremt farliga och kan leda till förödande konsekvenser. ABS Wheels vill nu varna samtliga bilister att inte köra med åretrunt-däck.

Enligt transportstyrelsen är åretrunt-däck olagliga på vintern – det räcker inte med att däcken är märkta ”M+S” på sidan (Mud & Snow). Branschorganisationen STRO uppdaterar varje år sin lista med godkända vinterdäck som uppfyller Transportstyrelsens krav. Finns inte däcken med på den listan är de olagliga att använda som vinterdäck. Trots detta finns det flertalet individer som väljer att köra med åretrunt-däck.

ab dack

Man ska dock inte blanda ihop godkända friktionsdäck, så kallade dubbfria vinterdäck, med åretrunt-däck. Godkända friktionsdäck skapas för att klara av vinter och sommarväglag. ABS Wheels har frågat landets experter om vad de anser kring allrounddäck.

– Det är mycket som inte är bra med allrounddäck. De är inte godkända när krav på vinterdäck gäller då de inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Om man kör med sådana däck har man däck som inte uppfyller transportstyrelsens krav på vinterdäck, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

– Allrounddäck funkar kanske där man inte har så stora skillnader mellan vinter och sommar. För nordiska förhållanden har man så pass stora skillnader mellan vinter och sommar vilket gör att det blir stora kompromisser för de som ska tillverka ett däck för vinter och sommar. För att få tillräckligt bra vintergrepp måste man göra ett renodlat vinterdäck med ett speciellt gummi och mönster, säger Mathias Hjort, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Ur ett konsumentperspektiv tycker vi att det är olyckligt om man tror att man har samma prestanda på sommar och vinter som om man hade haft ett vinterdäck vs sommardäck, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Bra att veta:
Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
M+S
M.S
M-S
M&S
Mud and Snow

Källa: Transportstyrelsen, ABS Wheels, Däckrazzia, Bilprovningen, Däckinfo, STRO, NTF, VTI

Redaktionen